vrijdag 25 oktober 2013

Mischa Heemskerk stemt tegen rule 8.2

Van Mischa Heemskerk ontving het bestuur van DACA het volgende bericht over de afschaffing van rule 8.2:

"Ik wilde graag een stukje onderbouwing geven naar aanleiding van mijn ervaringen ten aanzien van vliegen om onze leden voordat ze stemmen in te lichten over de gevolgen.
History:
Ik begon op de A Cat met curved foils en ben regelmatig naar loef omgeslagen door downwind in de trapeze te trainen. Er was weinig controle over de boot, daarna heb ik gepusht om winglets op de roeren te zetten en dat als standaard beschikbaar te maken. Dit was qua controle en zeil plezier al een hele stap voorwaarts. De capsize naar loef was een stuk minder en boot makkelijker te zeilen. Nu konden we vliegen maar niet echt sneller. Met de J boards konden we vliegen maar kregen we nog meer controle over de boot. Niet meer naar loef omslaan en uitstekende licht weer en downwind eigenschappen. We konden nu zelfs veilig downwind varen in 28kn wind, nu werd aan de wind moeilijker dan downwind. De downwind snelheden is cruise speed 19kn topspeed 24kn tot dusver.

Qua vliegen heb ik ook ervaring op de C class. Daar heb je 4 handen die werk kunnen doen en dat was al te weinig om de boards te bedienen. Ik weet wat er nodig is om stabiel te vliegen en dat gaan de meeste mensen niet kunnen qua handelingen. Vliegen met 7kn wind speed en dan downwind 21kn doen was enorm leuk. Maar met 14kn windspeed 33kn snelheid is niet relaxed. Je went er aan maar dat betekend heel veel zeil uren voordat je daar weer mee om kan gaan en dan blijft het nog al je aandacht vragen. Op de C class was de bemanning constant bezig met vliegen, lees board trim. 

Resume met de huidige regel hebben we een boot:
- die kan vliegen(ala America's cup image). 
- die nog steeds attractief is als je er naar kijkt en als je de boot zeilt
- waar 1 persoon hem goed kan zeilen qua handeling 
- waar een beginner makkelijk op kan wegvaren (probeer dat maar 's op een Moth of een AC72)
- waar ontwikkeling nog steeds mogelijk is maar we de grote stappen proberen te voorkomen om een groot veld te houden
Als de regel open komt dan krijgen we vliegende boten maar dat betekend allemaal nieuwe boten die geschikt zijn voor vliegen. Je kan niet je huidige boot gebruiken om te vliegen omdat de rompen daar niet op gemaakt zijn. Namelijk als je gaat vliegen leunt de hele boot en jijzelf op het zwaard, zwaardkast om maar niet de roer ophanging te vergeten. De kracht op het roer is dat je met al je kracht dwars aan de tip van het roer trekt. Dan ben je aan het vliegen zeg 70cm boven het water en dan krijg je ventilatie (lucht slaan van foil). Dan valt de boot dus van 70cm hoog op het water, moet ie wel tegen kunnen.

Mijn inziens in het belang van de klasse en zijn leden hebben we op dit moment een boot die voor iedereen die erop vaart heel leuk is. Voor een ieder die er naar kijkt er eentje wil hebben. Waar nog steeds ontwikkeling plaatsvind. De laatste jaren is de A cat juist gegroeid doordat het grote ontwikkel gehalte eraf is. En dat er uiterst competitieve boten geleverd kunnen worden op grote schaal." 
Mischa Heemskerk

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Zoeken in deze blog